מוסיקה חסידית והזמר הישראלי

מוסיקה חסידית והזמר הישראלי

נסו רגע להשוות בן אחד משיריו של שלמה ארצי לבין השיר "הבה נגילה", לכאורה נראה שאין קשר בין השניים בפרט או קשר בין המוסיקה החסידית לבין הזמר הישראלי בכלל, אך יעקב מזור במאמרו "מן הניגון החסידי אל הזמר הישראלי" טוען שלתנועת החסידות בכלל ולמוזיקה החסידית יש השפעה גדולה על התרבות הישראלית.

לא רוצים להתנתק מבית אבא

כבר בעליית הבילו"יים ובהקמת המושבות הראשונות, יהודים שומרי מצוות שהיו חלק מתנועת "חיבת ציון" הביאו עמם ניגונים חסידיים ששייכים למסורת היהודית במזרח אירופה. מדובר באנשים צעירים שנולדו להורים ממוצא חסידי או במשפחה חסידית שהאמינה ברעיון הציוני. צעירים אלו אשר גדלו לצלילי המוסיקה החסידית ונחשפו אליה באירועים שונים בבית הכנסת או בחגיגות שכללו שירה וריקודים, לא רצו להתנתק מהמסורת שלהם ובזכות כך נשמרה בתחילה המוסיקה החסידית בגרסתה המקורית. מאוחר יותר הותאמו הלחנים החסידיים למילים עבריות. אפשר לומר שלמרות שרבים מהיהודים שומרי המצוות רצו לפתוח בדרך חיים חדשה בישראל, דרך שונה מהמנהגים החסידיים של בני משפחתם, על המוסיקה החסידית הם לא ויתרו.

בגרעיני ההתיישבות החדשים נותני הטון המוסיקלי היו דווקא הצעירים המוזיקליים שהרקע שלהם היה רקע חסידי כדוגמת: אברהם הרצפלד, אהרון טורקניץ, מאיר יערי, יהודה יערי, אלכסנדר אורי, שמואל בן זרח (גורוביץ), עקיבא ופנחס גוברין, שרגא שפייזר, אהרון זיגלמן ועוד רבים אחרים. המוסיקה החסידית הופצה גם על ידי צעירים ילידיי ארץ ישראל שנכבשו על ידי יופיה. מחנכים ומוסיקאים רבים כדוגמת אידלסון וחיים בוגרשוב חיפשו את הגשר שיחבר בין התרבות המוסיקלית החדשה ובין המורשת המוזיקלית של העם היהודים.

החלוצים מאמצים את המוסיקה החסידית

החלוצים שאימצו את המוסיקה החסידית נתנו לה לגיטימציה שעזרה להתפשטותה גם במוסדות החינוך וגם בתנועות הנוער. בבית הספר נלמדו שירים שהיו מבוססים על המוסיקה החסידית. בגימנסיה "הרצליה" היה נהוג לשיר שירים חסידיים רבים בהתכנסויות של לילות שבת. השירים החסידיים הופיעו גם בשירונים רבים מאותה התקופה, באותם שירונים ניתן היה למצוא שירים חסידיים מובהקים ושירים שללחניהם יש זיקה ללחנים חסידיים ידועים. אפשר לומר שהמוסיקה החסידית היתה מעין גשר שמחבר בין התרבות הישראלית החדשה שהחלוצים בקשו ליצור לבין התרבות היהודית הגלותית.

שני השינויים העיקריים במוסיקה החסידית המקורית היו על פי רוב; קיצור לחנים, התאמת טקסטים אקטאלים חדשים ללחנים החסידיים.

מוסיקה חסידית והשירים ביידיש

כאשר אנחנו מדברים על מוסיקה חסידית אי-אפשר שלא להשוותה לשירי היידיש שגם אותם החלוצים נהגו לשיר. נראה היה שהניגונים החסידיים זכו לעדנה גדולה יותר בהשוואה לשירים ביידיש, כנראה בזכות העובדה שניתן היה להתאים מילים חדשות שמתאימות לעקרונות הציוניים של שנות הארבעים ואילו השירים ביידיש לא התאימו לערכי התנועה הציונית. בנוסף על כך אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמוסיקה החסידית שבתה לבבות רבים ושלא יכלו להתעלם מההתלהבות הסוחפת לה גרמו הניגונים החסידיים ובעיקר מאווירת האחדות ששררה סביב האירועים החסידיים.

אפשר לומר שאלו שטוענים שכיום המוסיקה החסידית זוכה לעדנה בעיקר בחתונות ובחגיגות יהודיות, טועים מעט, מכיוון שהמוסיקה החסידית מעולם לא אבדה, אלא פשוט עברה מספר גלגולים אשר הפכו אותה לרלוונטית לחיים של כל אחד ואחת מאיתנו.

רוצים לעשות שמח ביום הכי מיוחד שלכם? אנחנו מבראשית – להקה לחתונה דתית ולא רק – משמחים חתן כלה.

קידום אתרים אורגני בניית אתרים
Call
Mail